De Noodpot en Child & Mother Care

regio: Brufut | Gambia

De Noodpot

De Nederlandse Thea Mom woont al geruime tijd in Gambia en heeft de Noodpot opgezet. Uit deze pot worden allerlei zaken betaald die de mensen in Gambia helpen.

Haar klamboe-actie heeft bijvoorbeeld groot succes. Zij betaalt lokale mensen om klamboes te maken, zodat er werkgelegenheid is. Die klamboes worden vervolgens verspreid onder de mensen, zodat zij in ieder geval veilig kunnen slapen en het risico op de dodelijke ziekte malaria wat kleiner wordt.

Ook ondersteunt de Noodpot Child & Mother Care nabij Ghanatown.

Gambia_2014_apr_Thea&Marie

Thea en Marie in de apotheek van Child & Mother Care.

Child & Mother Care

Marie Joof is een bijzondere vrouw. Zij werkt als verpleegster in het ziekenhuis in Brufut, gaat alle dorpen in de regio af als verloskundige en helpt daarnaast in haar eigen compound ook zieke mensen en zwangere vrouwen.

Met hulp uit onder andere Nederland (van bijvoorbeeld Thea Mom met haar Noodpot) heeft zij steen voor steen een kraamkliniekje met een apotheek weten op te bouwen bij haar huis. Daar helpt zij iedereen die aanklopt, ongeacht of ze ervoor kunnen betalen. Mensen met malaria, vrouwen die gaan bevallen voordat ze het ziekenhuis kunnen bereiken…

Zij geeft ook voorlichting aan aanstaande moeders. Heel belangrijk, aangezien de meeste Gambiaanse vrouwen nauwelijks praten over de zwangerschap en het moederschap. Daardoor worden veel zaken niet tijdig behandeld, wat ernstige gevolgen kan hebben.

De vrijwilligers van Jiki (toen nog geen stichting) hebben in 2011 al een aantal bloeddrukmeters aan Marie en het ziekenhuis gedoneerd. Ook zijn er tassen vol babykleding en navelklemmen afgegeven bij Marie.

Stichting Jiki

(zn. Mandinka, Gambia:)